Kiekvienas Mokyklos bendruomenės narys, pastebėjęs ar įtaręs patyčias, nepriklausomai nuo besityčiojančių amžiaus ar pareigų, turi jas stabdyti ir registruoti raštu. Žemiau pateikiame Mokyklos bendruomenės atsakomybes stabdant patyčias:

  1. Vaikai ir tėvai (globėjai)

Mokyklos vaikai/mokiniai supažindinti, kad patyčios yra pasikartojantys veiksmai ir žodžiai, kurie skaudina kitą. Mokykloje draudžiama tyčiotis:

  • žodžiu (pravardžiuoti, grasinti, erzinti);
  • veiksmu (mušti, spirti, gadinti daiktus);
  • elektroninėje erdvėje (siųsti skaudinančias žinutes, paveikslėlius ir kt.).

Vaikai drąsinami atvirai kalbėti apie patyčias ir būtinai pranešti apie tai suaugusiajam (Mokyklos darbuotojui, tėvams/ globėjams). Efektyviausiai patyčios sprendžiamos tik tuomet, kai suaugę apie tai žino ir padeda rasti bendrus sprendimus.

Svarbu, kad vaikas apie patirtas patyčias iš suaugusio asmens (mokytojo ar kito įstaigos darbuotojo) papasakotų mokyklos administracijai ir savo tėvams/globėjams, kuriems rekomenduojama kuo skubiau kreiptis į administraciją.

Kai įstaigoje vaikas tyčiojasi iš suaugusio asmens, darbuotojas raštu praneša apie tai administracijai. Apie tokį elgesio taisyklių nesilaikymą nedelsiant informuojami vaiko tėvai.

  1. Mokyklos darbuotojai

Patyčių prevencijos ir intervencijos vykdymo grupė kartą per mokslo metus vykdo anoniminę vaikų apklausą, siekiama identifikuoti patyčių mastą įstaigoje. Atsižvelgiant į duomenis, rengiamas patyčių prevencijos priemonių planas, kurį vykdys visa įstaigos bendruomenė.

Įstaigos darbuotojai, sužinoję apie patyčias, jas stabdo, fiksuoja tokius atvejus raštu ir perduoda informaciją pedagogams ar administracijai. Tolesni veiksmai priimami vadovaujantis „Varpelio“ mokyklos-darželio smurto ir patyčių prevencijos ir intervencijos vykdymo tvarkos aprašu.

Visiems patyčių dalyviams teikiama pagalba. Jei įstaigoje nebus galimybės suteikti pagalbą, dalyviai bus nukreipiami į kitas pagalbą teikiančias institucijas.

  1. Grupės/klasės mokytojai vykdo patyčių stebėseną ir prevenciją savo grupėje/klasėje:
  • kuria psichologiškai saugų grupės/klasės mikroklimatą, nuolat stebi situaciją grupėje/klasėje ir aptaria su ugdytiniais;
  • su direktoriaus pavaduotoju ugdymui 2 kartus per mokslo metus išanalizuoja ir apibendrina turimus pranešimus apie patyčias grupėse/klasėse, informuoja Vaiko gerovės komisijos narius apie prevencijos, intervencijos taikomų priemonių rezultatus grupėse/klasėse, teikia kitą svarbią informaciją, susijusią su patyčiomis;
  • ugdomosios veiklos metu kreipia dėmesį ir aptaria su vaikais patyčių formas, aiškinasi, kas joms būdinga, kuo patyčios skiriasi nuo konfliktinės situacijos, kaip jas atpažinti, tinkamai reaguoti, kokios yra pagalbos galimybės;
  • kiekvieno tėvų susirinkimo metu skiria laiko mikroklimatui grupėje/klasėje aptarti, vykdo pedagoginį švietimą patyčių prevencijos temomis, skatina tėvus nedelsiant reaguoti į informaciją apie patyčias, bendradarbiauti sprendžiant konfliktines situacijas, kad jos neperaugtų į patyčias.
  1. Grupės/klasės mokytojai vykdo patyčių intervenciją savo grupėje/klasėje:
  • išsiaiškina situaciją, nustato, ar tai patyčių atvejis;
  • organizuoja individualius pokalbius su patyčių dalyviais, informuoja tėvus (globėjus/ rūpintojus), esant poreikiui kviečia juos dalyvauti pokalbiuose;
  • užpildo pranešimo apie patyčias formą (1 priedas); ją perduoda Patyčių prevencijos ir intervencijos vykdymo grupei, kuri registruoja atvejį Patyčių registracijos žurnale;
  • vykdo tolesnę patyčių situacijos stebėseną;
  • nesiliaujant patyčioms ar esant sudėtingesniam patyčių atvejui, kreipiasi į Vaiko gerovės komisiją.

Klaipėdos „Varpelio“ mokyklos-darželio smurto ir prevencijos tvarkos aprašas

Naudinga informacija:

Smurto ir patyčių prevencija ikimokyklinio ugdymo įstaigoje

Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos rekomendacijos dėl patyčių intervencijos bendrojo ugdymo mokyklose įgyvendinimo

 

Informacija atnaujinta 2025 m. lapkričio 4 d.

Pakeisti šrifto dydį
Pakeisti spalvų kontrastą